The story behind... Barbour

The story behind... Barbour

In 2019 vierde het toonaangevende lifestyle merk Barbour and Sons Ltd, voor het gemak vaak afgekort tot Barbour, zijn 125ste verjaardag. Een grote en belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Het wordt gevierd door de inmiddels vijfde generatie van de familie Barbour die nog steeds het bedrijf leidt.

Korte geschiedenis

Opgericht in 1894 door John Barbour, een schot uit Galloway, vestigde het bedrijf zich in de snelgroeiende haven van South Shields in het noordoosten van Engeland. Het merk leverde oliehuiden en andere kleding om de groeiende gemeenschap van zeilers, vissers en havenarbeiders te beschermen. Deze eerste weerbestendige items vestigden Barbour’s reputatie voor innovatie en kwaliteit. Met de introductie van de Barbour catalogus in 1908, breidde het bedrijf zijn klantenbestand wereldwijd uit. Van grondeigenaren en boeren tot verre gebieden in Chili en Hong Kong.

In 1936 creëerde Barbour het iconische wax-katoen motorpak welke vrijwel door elke coureur gedragen werd tijdens de International Six Day Trials circuit van 1950 tot 1970, inclusief acteur Steve McQueen in 1964. Tegen die tijd was Barbour een toegewijde fabrikant van merkartikelen geworden en ontving het merk zijn eerste Royal Warrant, uitgegeven door de hertog van Edinburgh in 1974. Royal Warrants door Hare Majesteit de Koningin in 1982 en door de Prins van Wales in 1987 volgden.

In de jaren tachtig ontwierp voorzitter Dame Margaret Barbour de drie wax jassen die het merk tot een begrip maakten: de Bedale, de Beaufort en de Border. Deze jassen, met name de Border, belichaamden de groeiende trend voor ontspannen casual kleding naarmate de vrije tijd van mensen toenam. Deze iconische ontwerpen blijven de bestsellers en worden nog steeds gemaakt in Engeland in de fabriek van Barbour in South Shields.